راه اندازی واحد پتروگرافی سنگدانه و بتن مرکز تحقیقات گروه صنایع سیمان کرمان

راه اندازی واحد پتروگرافی سنگدانه و بتن مرکز تحقیقات گروه صنایع سیمان کرمان
راه اندازی واحد پتروگرافی سنگدانه و بتن مرکز تحقیقات گروه صنایع سیمان کرمان

همزمان با عید با سعادت مبعث حضرت رسول اکرم(ص)، واحد پتروگرافی (Petrography) سنگدانه و بتن مرکز تحقیقات گروه صنایع سیمان کرمان راه اندازی شد.

فریدون رحمانی مدیرعامل سیمان کرمان با بیان این نکته که در گروه صنایع سیمان کرمان تحقیق و نوسعه یکی از عوامل پیشران مجموعه است که نقش مهمی در تعیین استراتژی کلان شرکت بازی می کند، اضافه کرد طی سالیان اخیر اقدامات زیربنایی و مهمی در زمینه ارتقای آزمایشگاه های کنترل کیفی شرکت برداشته شده و ضمن توسعه واحد و نیز مجهز نمودن آن به تجهیزات روز در زمینه های مختلف صنعت سیمان و بتن، همواره نقش یک واحد تحقیق و پژوهش مستقل را ایفا نموده است. آزمایشگاه های شیمی، فیزیک، X Ray و تنظیم مواد انواع سیمان های سفید و خاکستری ، مرکز تحقیقات بتن، آزمایشگاه میکروسکپی پارتیکل سایزو مینرالوژی، آزمایشگاه چاه های نفت و... سبب آن شده است گروه صنایع سیمان کرمان به مرکز تحقیقات گسترده ای در زمینه های مختلف سیمان ، بتن و سایر صنایع کانی تبدیل شود. مهمترین پارامتر اساسی در این حوزه نیروی انسانی متخصص و علاقمند جذب شده درمجموعه است که از درجه علمی تحصیلاتی مطلوبی برای پیشبرد اهداف آزمایشگاه های تحقیق و توسعه بکار برخورداربوده و ازانگیزه لازم برای رشد وارتقای شخصی وسازمانی برخوردارند. وی افزود با توجه به تغییر روش‌ها و اعمال شیوه های جدید در کاربرد مصالح عمرانی وساخت وساز درصنایع سیمان بر که منجر به ایجاد تنوع درنیاز بازار مصرف شده است و رقابت در بازارهای جهانی و ازطرفی پتانسیل بسیارخوب مجموعه بر آن شدیم جهت تکمیل حلقه های مفقوده صنعت اقدام به راه اندازی آزمایشگاه پتروگرافی بتن و سنگدانه نماییم.

سنگ نگاری توصیفی یا پتروگرافی (Petrography) بخشی از علم سنگ است که به بررسی نامگذاری، طبقه بندی، ساخت و بافت مجموعه های سنگی می پردازد. ابزارهای اصلی پردازش سنگ عبارتند از: ذره بین ، میکروسکوپ بینوکولار و میکروسکوپ نوری، روش های آنالیزشیمیائی و دستگاهی جهت بررسی رفتار سنگ هاست. با روش سنگ نگاری می توان به کیفیت، عملکرد، دوام و نواقص موجود در بتن و سنگدانه ها دست یافت و اقدامات اولیه جهت رسیدن به بتن مطلوب و یا انتخاب مواد اولیه مناسب را در دستور کار تولید قرار داد. همچنین مهندس فرازمند مدیر تحقیق و توسعه و کنترل کیفی در راستای اقدامات انجام شده و آتی واحد پتروگرافی چنین اظهار کرد: واحد کنترل کیفی گروه صنایع سیمان کرمان با تکیه بر لطف خدا، توان فنی بالای کارشناسان خود، تجهیزات پیشرفته و به روز آزمایشگاهی و حمایت بی دریغ مدیریت ارشد سازمان از تحقیق و توسعه در زمینه تولید انواع سیمان های جدید و بتن های سبز، در چند سال اخیر گام بلندی را در جهت ارتقای کیفی محصولات کارخانه و ایجاد تنوع محصول برداشته است.

در این راستا راه اندازی آزمایشگاه پتروگرافی بتن و سنگدانه در مرکز تحقیقات بتن سیمان کرمان علاوه بر گام برداشتن در جهت افزایش دوام انواع بتن های معمولی و سبز، منجربه به شناسایی مواد اولیه بهتری نیز برای خطوط تولید کلینکر و سیمان می گردد. یکی از مزایای ارزشمند پتروگرافی سنگدانه شناسایی سنگدانه های معیوب معادن شن و ماسه قبل از استفاده در بتن می باشد که در ایران هنوز به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. با استفاده از پتروگرافی بتن می توان واکنش مخرب ASR که واکنش بین آلکالیهای سیمان و سیلیس سنگدانه در بتن است را بررسی نمود و از بروز سرطان بتن تا حد بسیار زیادی جلوگیری کرد. با علم پتروگرافی بتن می توان در رابطه با طرح اختلاط و نحوه تهیه یک بتن قدیمی با عمر چند صد ساله نیز اظهار نظر کارشناسی نمود و دلایل تخریب سازه های بتنی را پیش بینی کرد. امید است که با تکیه بر الطاف الهی و تلاش پرسنل زحمت کش سیمان کرمان، گام مهمی را در ارتقای کیفیت سیمان و بتن کشور برداریم.

All material and intellectual rights belong to kcig. Copyright 2021 © Designed by 3dquest.ir
کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت و اطلاعات منتشر شده در آن به گروه صنایع سیمان کرمان تعلق دارد. کپی رایت 1400 © طراحی شده توسط 3dquest.ir